Volkswagen Garbus 1303S

Opis

Volkswagen Garbus 1303S z 1972 roku – prezentowane auto wyposażone jest w silnik 1.3 litra.
Ten samochód osobowy znany również pod nazwą Beetle, produkowany przez niemieckiego Volkswagena w latach 1938-2003. Przez 65 lat wyprodukowano bagatela 21529464 egzemplarze. Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym egzemplarzem w historii motoryzacji i prawdziwym autem dla ludu. Charakterystycznymi cechami modelu poza kształtem był chłodzony powietrzem silnik boksera umieszczony za tylną osią i napędem tylnym. Samochód był zaprojektowany w latach trzydziestych ubiegłego stulecia natomiast masowa produkcja rozpoczęła się po II wojnie światowej w 1945 roku. Już po 10 latach produkcji ilość egzemplarzy przekroczyła milion sztuk. Do produkcji Garbusa przyczynił się Adolf Hitler, który nakazał w roku 1933 Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie Volkswagena czyli samochodu dla ludu (z niemieckiego). Samochód ten miał kosztować mniej więcej tyle co motocykl i móc przewozić dwójkę osób dorosłych z trójką dzieci z prędkościami oscylującymi koło 100km/h. Samochód do tego miał być nieskomplikowany pod względem mechanicznym oraz niezawodny. Pierwsze testy odbyły się w 1935 roku przy pomocy dwóch prototypów. Rok później były trzy następne, a dwa lata później przy pomocy Daimlera-Benza powstało kolejnych trzydzieści sztuk. W roku 1938 była już kolejna seria czterdziestu czterech a w roku 1939 pięćdziesięciu pięciu sztuk.
Tak się zaczęła historia Garbusa, samochodu, na bazie Tatry T97 co udowodnił proces w 1961 roku. Koncern Tatra domagał się tuż przed rozpoczęciem II wojny światowej odszkodowania, jednak Hitler rozwiązał problem inwazją na Czechosłowację, przejęciem fabryki Tatry i wycofaniem z produkcji modeli T97 i T57. Nie zmienia to faktu, iż Garbus odniósł sukces.Przez lata produkcji przechodził szereg modernizacji silników, nadwozia, zawieszeń, był też epizod w 1951 roku z silnikiem diesla. Sprzedaż i produkcja rosła dzięki niskiej cenie, prostocie i kampaniom reklamowym by 17 lutego 1972 roku pobić rekord produkcji ustanowiony przez Forda T i wynoszący 15007034 egzemplarze. Produkcja zakończyła się 30 lipca 2003 roku a ostatni Garbus trafił do muzeum Volkswagena w Volfsburgu.

Dane techniczne

  • Długość: 4140 mm
  • Rozstaw osi: 2420 mm
  • Szerokość: 1580 mm
  • Wysokość: 1500 mm
  • Waga: 880 kg